ماریو بارگاس‎یوسا از نامداران جهان ادبیات مدرن آمریکای لاتین در مقدمه‎ای که بر نمایشنامه‎ی “دوشیزه خانم تاکنا” نوشته (۱۸۹۱) تئوری خود را در هنر داستان‎نویسی تشریح‎ می‎کند. این نوشته همان اندازه در شناخت شخصیت ادبی یوسا مهم است که در هنر داستان‎نویسی خواندنی است. “دوشیزه خانم تاکنا” ترجمه‎ی آزاده آل احمد (از متن‎ اسپانیولی) توسط نشر ویدا انتشار یافته (۱۳۷۶) . مقدمه‎ی آن را به عنوان “دروغ‎های‎ راستین” در زیر می‎خوانید.

دروغ‎های راستین

دوشیزه خانم تاکنا به مسائلی پرداخته چون: سالخوردگی، بنیاد خانواده، غرور آدمی و سرنوشت فردی. اما به عقیده‎ی من برداشت و زمینه‎ی پایدار و تغییرناپذیر این اثر که


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: هنر داستان نویسی , ماریو بارگاس یوسا , دوشیزه خانم تانکا


ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ٢۱ فروردین ۱۳٩٢ | ٩:۱٤ ‎ب.ظ | نویسنده : محمدجوادنصریان | نظرات ()

راه های شناخت داستان/ جمال میر صادقی

                            

شکی نیست هر داستانی از روایتی برخوردارد و روایت خود اصطلاحی عام است که شیوه  و قالب بازگویی ماجراهای (یا مضمون) آن داستان بشماار می‎رود. روایت در هرآنچه بدین صفت ماجرایی را (دارای شخصیت و حادثه) برای مخاطب بازگو می‎کند، وجود دارد.  اما آیا هر روایتی که به شرح ماجرایی می‎پردازد، داستان است یا اینکه چنین روایتی به طور کلی باید متضمن ویژگی‎هایی خاص باشد؟ نکته اینجاست که حکایت، لطیفه ، قصه و داستان و…


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: جمال میرصادقی


ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ٢۱ فروردین ۱۳٩٢ | ۸:٥٧ ‎ب.ظ | نویسنده : محمدجوادنصریان | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.